KAKO ”JEFTINIJE” LAKO POSTANE SKUPLJE

Kupovina ili prodaja stana veoma je vazna odluka u zivotu svakog coveka. Ako je već gotovo celokupna suma koju je kupac ili prodavac prethodno opredelio za određenu nekretninu u većini slučajeva uložena u kupoprodajnu transakciju, onda bi posao o kojem govorimo valjda morao da podrazumeva i dodatni oprez i ozbljnost svih zainteresovanih strana. To, naravno, znači i klijentovu zastitu od svih nepredvidjenih i neprijatnih okolnosti i dogadjaja..

U procesu prodaje ili kupovine stana, mnogi klijenti se, umesto razgovora sa stručnim licima koja su osposobljena i od strane države licencirana za obavljanje te vrste poslova, radije odlučuju da do željenog cilja stignu na direktan način. Naravno, govorimo o takozvanoj samostalnoj prodaji ili kupovini stana, koja isključuje troškove u smislu provizije za to registrovanih agencija. Iako se ponekad dogodi da posao i na taj način bude obavljen, u najvećem broju slučajeva takav kupoprodajni proces traje dugo, pun je rizika i neizvesnosti. Zašto? Pre svega, klijent na taj način dolazi u kontakt sa nepoznatim ljudima, što može da ga izloži veoma neočekivanim i neprijatnim situacijama. Jer, ko garantuje da je vlasnik stana koji klijent želi da kupi baš onaj koji se za to predstavlja? Vredi li onda rizikovati sve kako bi se uštedelo (ipak) malo? Zar i za kupca i za prodavca nije bolje da idu na sigurno? To “sigurno” podrazumeva odlazak kod profesionalaca – licencirane agencije za nekretnine.

ŠTA KLIJENT TIME DOBIJA:

Onaj koji prodaje nekretninu na taj način obezbeđuje pravnu i materijalnu sigurnost od početka do kraja kupoprodajne transakcije. Pored toga, stručno mišljenje agencije skraćuje vreme završetka procesa kupoprodaje i smanjuje rizike promena uslova na tržištu. Adekvatna marketinška kampanja koju prodavac dobija od strane agencije garancija je da će njegova nekretnina biti na pravi način plasirana na tržište (foto-prikaz, tlocrt, video projekcija, 3D tura… ), čime se smanjuje broj nepotrebnih prezentacija i “šetnji” kroz nekretninu. U celom procesu veoma je važan stručni pregled pravnog statusa nekretnine, kao i pomoć pri otklanjanju nedostataka ukoliko se oni dijagnostikuju. To podraumeva obavezu licenciranog lica da klijenta informiše o tome da li je nekretnina pravno regularna i “spremna” za obavljanje kupoprodaje. Proverenu nekretninu agencija nudi potencijalnim kupcima, ažuriranim u bazi podataka, čime se isključuje svaki oblik prevare, obmanjivanja i manipulacije klijenta. Važno je napomenuti da su sva lica koja posete agenciju, počev od samih posrednika, uredno identifikovana ličnim podacima, kako Zakon nalaze – ime, prezime, adresa, br.l.k, JMBG, sa njima je potpisan Ugovor o posredovanju – što daje dodatni sigurnost klijentu tokom celog procesa kupoprodaje.

Na kraju, nije bez značaja ni pomoć agenta u donošenju odluke kupca da kupi baš onu nekretninu koju je prodavac ponudio određenoj agenciji. Kupovina stana velika je i važna investicija i tu odluku nije lako doneti, naročito ako je kupac u prilici da pogleda veći broj sličnih ponuda. U tom smislu, strucna sugestija ili savet posrednika (agenta) od velikog je značaja.

ŠTA KUPAC DOBIJA U SLUČAJU DA SE OBRATI ZA POMOĆ AGENCIJI ZA NEKRETNINE:

Najpre pravnu i materijalnu sigurnost od početka do kraja kupoprodajne transakcije. Ako znamo da su novinski oglasi i oglasi na internetu jedini izvor informacija dostupan kupcu, ali i to da cene navedene u oglasima u najvećem broju slučajeva nisu one po kojima se nekretnine prodaju, onda je jasno da su agencije za promet nekretnina jedino mesto na koje zainteresovani klijent može dobiti pozudane i tačne informacije o tržištu nepokretnosti. Pored toga, važno je podsetiti da kupac od agenta dobija i pouzdane podatke o lokaciji na kojoj se nalazi nekretnina, o njenoj strukturi i kvadraturi, o novcu koji mora biti spreman da izdvoji, kao i o eventualnom kreditu i načina kako da ga ostvari. Na kraju, angažovanjem posrednika prodavac će uštedeti i vreme i novac, što praktično znači da će, zajedno sa licenciranim timom, zadovoljno i bez stresa proći kroz sve faze složenog procesa kupoprodaje nekretnine.

Ono sto je mozda i najbitnije za kupce i prodavce je zakonom propisano osiguranje od odgovornosti koje su agencije obavezne da imaju, a koje stiti klijente licenciranih agencija od potencijalne stete koja moze da nastane prilikom procesa kupoprodaje ili izdavanja nekretnine.

Ovde se, logično, vraćamo na početak: zaista, vredi li rizikovati sve kako bi se uštedelo malo? Odgovor na ovo pitanje je i lak i jasan.

Autor:

Vladimir Obradović, Član Odbora Grupacije posrednikau prometu nepokretnosti SrbijePrivredna komora Srbije